برگ سبز -سایتی برای گیاهان دارویی و مدیریت کشاورزی

برگ سبز -سایتی برای گیاهان دارویی و مدیریت کشاورزی

گیاهان دارویی کشت قارچ تراریوم و بونسای گیاهان اپارتمانی
برگ سبز -سایتی برای گیاهان دارویی و مدیریت کشاورزی

برگ سبز -سایتی برای گیاهان دارویی و مدیریت کشاورزی

گیاهان دارویی کشت قارچ تراریوم و بونسای گیاهان اپارتمانی


خواص کامل گشنیز
 

گشنیز گیاهی است که تقریبا در تمام فصول در ایران یافت می شود و بخاطر طعم و بوی خوشمزه ی آن می توان گفت در خانه ی همه ایرانی ها وجود دارد. گشنیز گیاه بومی جنوب اروپا و مناطق مدیترانه است و در بیشتر نقاط ایران نیز می روید. از زمان های قدیم وجود داشته و حتی مورد مصرف مصری ها بوده است.

 

بقراط این گیاه را می شناخته و برای درمان بیماری های مختلف از آن استفاده می کرده است. در قرون وسطی ضعف جنسی را با گشنیز درمان می کردند. پزشکان قدیم عقیده داشتند گشنیز از سرایت امراض جلوگیری می کند، از این رو به افراد مبتلا به آبله دستور می دادند که آب گشنیز را به دور چشمهایشان بمالند تا میکروب آبله به چشم ها سرایت نکند.

 

گشنیز گیاهی است علفی و یک ساله، به رنگ سبز که ارتفاع آن تا 80 سانتی متر نیز می رسد. برگ های آن به دو شکل ظاهر می شوند. آنهایی که در قاعده ساقه وجود دارند به شکل دندانه دار و دیگری در طول ساقه که باریک و نخی می شود. قسمت مورد استفاده گیاه، ساقه، برگ و میوه آن است. میوه گشنیز گرد و به رنگ زرد است. بوی تازه آن مطبوع نبوده و تقریباً بد بو است ، ولی بر اثر خشک شدن این بو از بین رفته و خوشبو می شود.

 

موارد استفاده گشنیز

گشنیز تازه گیاه معطری است که در کوکو و آش استفاده می شود. تخم آن را نیز تفت داده و پودر می کنند و به عنوان ادویه خصوصاً در غذاهای هندی ، در ادویه گرام ماسالا استفاده می کنند. مخلوط پودر تخم گشنیز و زیره سبز در غذاهای ایرانی مثل خورش ها،
عدسی  و عدس پلو  استفاده می شود.

خواص دارویی گشنیز

گشنیز و تخم گشنیز از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.

 

خواص تخم گشنیز :

1) تخم گشنیز را پودر کرده و به نسبت مساوی با شکر یا عسل  مخلوط کنید که برای تقویت بدن بسیار مفید است.

 

2) خوردن تخم گشنیز معده را تقویت می کند و به همراه غذا به هضم آن کمک می کند. معده و روده را ضد عفونی می کند و کرم کش است. برای این منظور 2 تا 5 گرم تخم بو داده آن مصرف شود.

 

3) تخم گشنیز ادرار آور است.

 

4) برای نرم کردن سینه از جوشانده تخم گشنیز استفاده می کنند ، بدین صورت که 10 تا 30 گرم از آن را در یک لیتر آب دم کرده و مانند چای با شکر بنوشید.

 

5) برای بر طرف کرن تب و سرماخوردگی  مفید است. برای این منظور یک سوپ رقیق از آب مرغ و گشنیز تازه تهیه کنید و پس از چند مرتبه مصرف ، اثر معجزه آسای آن را ببینید.

 

6) تخم گشنیز ، شیر مادران شیرده  را زیاد می کند ، برای این منظور باید 2 تا 5 گرم از آن را با کمی عسل تناول کنند.

 

7) تخم گشنیز نیرو دهنده قلب و نشاط آور است.

 

8) تخم گشنیز قاعده آور است.

 

9) جوشانده تخم گشنیز یا خوردن تخم گشنیز بو داده ، اسهال خونی و بیماری های عفونی روده مثل تب تیفوئید را بهبود می بخشد، چون شدیداً میکروب کش است.

 

10) برای تسکین درد دندان تخم گشنیز بجوید.

 

خواص برگ و ساقه گشنیز :

1) آب گشنیز خواب آور  است. برای این منظور باید30 گرم از آب گشنیز خام را همراه با شکر خورد. مصرف بیش از این مقدار موجب حالت سستی می شود.

 

2) مسکن و آرام کننده است.

 

3) خوردن گشنیز با غذا از ترش کرن جلوگیری می کند و کلاً گشنیز جلوی مسمومیت های غذایی را می گیرد.

 

4) برای بر طرف کردن بوی بد دهان  سوپ یا آش گشنیز بخورید.

 

5) گشنیز تشنگی را بر طرف می کند.

 

6) برای کاستن از نیروی جنسی خوردن گشنیز اثر قوی دارد.

 

7) گشنیز ضد نفخ است و دل درد را بر طرف می کند.

 

8) خوردن گشنیز برای دهان و دندان  بسیار مفید است. هم لثه  را سالم می سازد و هم جلوی خرابی دندان ها را می گیرد و درد دندان را بر طرف می کند.

 

نظریه بزرگان در مورد گشنیز

زکریای رازی پزشک و دانشمند مسلمان ، گشنیز را برای آرام کردن سردرد و رفع سستی تجویز می کرد . البته در حدیثی آمده است که امام موسی کاظم ( ع ) فرمودند : خوردن
سیب  ترش و گشنیز موجب حالت نسیان و فراموشی می شود.

 

چند فرمول دارویی 
برای بر طرف کرن درد دندان :

10گرم تخم گشنیز را در چهار لیتر آب بریزید و بگذارید بجوشد تا حجم آن به یک لیتر برسد. آن را کمی سرد کنید و در دهان مزه مزه کنید تا درد دندان بر طرف شود.

 

بر طرف کردن بواسیر : 
10 گرم تخم گشنیز را بو داده تا قهوه ای رنگ شود. آن را پودر کنید و با مقداری سرکه مخلوط کرده و چند روز آن را بنوشید تا بواسیر بر طرف شود.

 

برای شستن دهان و دندان : 
یک قاشق چایخوری پودر تخم گشنیز را در یک لیوان آب جوش ریخته ، به مدت 5 دقیقه دم کنید. سپس آن را برای شستن دهان، دندان و گلو غرغره کنید.

خوراکیهای سرشار از کلسیم

خوراکیهای سرشار از کلسیم
 

خبرگزاری آریا-  کلسیم برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری است و اولین موردی که برای تأمین این ماده به ذهن ما می‌رسد لبنیات است. کلسیم برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری است و اولین موردی که برای تأمین این ماده به ذهن ما می‌رسد لبنیات است. اما کلسیم مورد نیاز بدن ما تنها از محصولات لبنی تامین نمی‌شود.

در واقع کلسیم در موادی باور نکردنی از سبزی‌جات گرفته تا یک برش پرتقال پنهان شده است. در این مطلب ما به شما مواردی را معرفی می‌کنیم که با اضافه کردنشان به سبد خرید می‌توانید منبع غنی از کلسیم را از آن خود کنید.

سبزی‌جات (برگهای خوراکی)

سبزی‌جاتی با برگ‌های سبز تیره همانند اسفناج، حاوی کلسیم و دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. این سبزی‌جات مفید از بهترین گزینه‌های یک تغذیه سالم به شمار می‌روند. سالاد اسفناج و یا خوردن یک وعده اضافی از سبزی‌جات در وقت ناهار می‌تواند کلسیم مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

مواد غذایی غنی شده

غذاهای آماده معمولاً شهرت بدی دارند اما اغلب آنها با ویتامین‌ها و مواد معدنی همانند کلسیم غنی شده‌اند. غلاتی که در صبحانه هستند، بهترین گزینه از این دست و بهترین راه برای جذب کلسیم هستند؛ البته باید مراقب شکر افزوده آن‌ها باشید.

پرتقال

این همه مرکبات خوشمزه، هرکدام حاوی کلسیم هستند. یک برش پرتقال تازه نه تنها سیستم ایمنی بدن شما را بالا می برد بلکه باعث می‌شود فرم استخوان‌بندی بدن را در فرم ایده آل خود حفظ کنید.

بادام

بادام حاوی کلسیم و ویتامین E است که هر دوی آنها سلامت مو و ناخنهای شما را تضمین می کنند. یک مشت، بادام کلسیم مورد نیاز روزانه بدنتان را تامین خواهد کرد.

لوبیا چیتی

لوبیا سرشار از پروتئین، فیبر و کلسیم است و یک ماده غذایی عالی و مقرون به صرفه است که به راحتی می‌توانید آن را به دستور غذایی خود اضافه کنید

آلبالو:

آلبالو:

دانستنیهای علمی : آلبالو قرابت نزدیکی با گیلاس دارد. بومی مناطق زیادی در اروپا و جنوب آسیا می باشد. مناطق عمده تولید آلبالو در استان اصفهان شهرستانهای نجف آباد، خمینی شهر، سمیرم، شهرضا و اصفهان می باشند. مناطق عمده کشت آلبالو فرانسه، یوگسلاوی و آلمان می باشد.
خصوصیات ظاهری : درختان آلبالو کوچکتر از گیلاس بوده و ارتفاعی حدود 4 تا 10 متر دارد. دادای شاخه هایی باریک و شبه سیاه می باشد. خزان پذیر بوده و برگها بصورت متناوب روی شاخه قرار دارند. آلبالو خود بارور است و برای تلقیح نیازی به ارقام گرده افشان ندارد. گرده ‌آلبالو میتواند گل گیلاس را تلقیح کند. ساقه بعضی از ارقام بسیار قابل انعطاف است و براحتی بدون آنکه شکسته شود خم می شود. گل ها روی اسپورها و شــاخه های ســال قبل شکل می گیرد. گلها بصورت 3 تا 5 تایی در یک جوانه و دارای 5 گلبرگ، 5 کاسبرگ، پرچم و یک مادگی است.
شرایط محیط رشد: آلبالو به خاک های عمیق که از زهکشی خوبی برخوردار باشند نیاز دارد. بستر خاکی گراول تا شنی را می پسندد. خاک آلبالو باید مرطوب بوده و حاصلخیز باشد. نسبت به گیلاس آب و هوای خشک تری را می طلبد. کشت تجاری آلبالو در مناطق کوهستانی با تابستان های خشک و خنک به خوبی صورت می گیرد.آلبالو نسبت به گیلاس به سرمای دیررس بهاره مقاوم تر بوده سرمای خیلی شدید می تواند کشت و کار آن را محدود کند. بارندگی های تابستانه سبب عارضه ترک خوردگی میوه می شوند. نیاز سرمایی جوانه های گل آلبالو 750 تا 1400 ساعت (دمای بین صفر و 7 درجه سانتیگراد) بوده و به 28- درجه سانتیگراد سرمای زمستانه مقاومت دارد . مقاومت به خشکی در آلبالو بیشتر از گیلاس است.
خواص درمانی و کاربردهای صنعتی: در بحث دارویی، آلبالو برای خواب آرام مفید است و این بخاطر درصد بالای ملاتونین آلبالو می باشد. تب بر بوده و از پوست آن برای شستشوی زخم ها استفاده می شود. آلبالو برای اشخاصی که دچار حالت تهوع از حرارت و گرمی شده اند مفید است. آلبالو برای رفع حرارت و تشنگی و دفع غلظت خون مفید بوده و خون را صاف می کند. آلبالو معده را تقویت میکند و سوزش ادرار بدون عفونت با مصرف آلبالو بهبود پیدا می کند. ضماد و مرهم آلبالو برای روشن شدن رنگ پوست موثر است. مصرف آلبالو برای افرادی که خارش پوستی دارند نیز مفید است . آلبالو خواص گیلاس را دارد و مصرف آن ، اعصاب را آرامش میدهد ، ولی در هر حال نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. آلبالو ملین است. در صنایع آرایشی و بهداشتی در فرمولاسین برخی کرم ها و ماسک ها مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع غذایی نیز انواع شربت، مربا و ژله ها از ایم میوه ارزشمند ساخته می شود .
آفات و نحوه مبارزه با آن : از مهمترین بیماریهای آلبالو در استان اصفهان شانکر باکتریایی درختان هسته دار و پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه می باشند.
نحوه تکثیر گیاه: آلبالوها از طریق پیوند جوانه یا T روی پایه ها در اواخر تابستان بهتر تکثیر می یابند. اما در کل به سه روش کاشت بذر، پاجوش و پیوند قابل ازدیاد است. آلبالوهای غیر تجاری بیشتر بصورت پاجوش ازدیاد می گردد. ولی ارقام تجاری با پیوند روی پایه آلبالو تلخ(محلب) ازدیاد می یابد و پیوند شکمی در آلبالو معمول می باشد. زمان انتقال نهال به زمین اصلی از پاییز و پس از ریزش برگها آغاز و تا قبل از باز شدن شکوفه ها در بهار ادامه دارد.فاصله کاشت در آلبالو 5در4 و یا 5 در 5 است.

درختان میوه

درختان میوه

درخت میوه به درختی اطلاق می شود که دارای میوه می باشد – ساختارهایی که ازتخمدان رسیده یک گل که دارای یک یا چند دانه است تشکیل شده است. بنابراین چون تمام درختان گیاهان گلدار میوه تولید می کنند ( همه درختان بجز سرخس درختی و بازدانگان) این اصطلاح در باغداری در مورد درختانی بکار می رود که میوه آنها مورد مصرف غذایی انسان قرار می گیرد.انواع میوه ها در جای دیگری تعریف و توصیف خواهند شد ( به میوه ها مراجعه کنید) اما میوه شامل یک مفهوم غذایی و بعضی درختان دارای میوه مغزدار مثل گردو می باشد.

 

 کاشت درختان میوه :

درختان موجود در بازار را می‌توان به دوگروه ریشه لخت و گلدانی تقسیم کرد. درختان ریشه لخت را می‌توان از زمانی که به خواب رفته‌اند تا زمانی که هنوز کاملا بیدار نشده اند کاشت. ولی درختان گلدانی در هر فصل و شرایطی قابل کاشت هستند چرا که قبلا در فصل معین این درختان درون بستر موقتی کاشته شده‌اند و آماده حمل هستند. در هر دو گروه روش کاشت به این گونه است که گودالی به عمق یک متر و دهانه با قطر 80 سانتی متر حفر می‌شود و بعد از نرم کردن خاک آن، مقداری ماسه و کود به آن اضافه می‌شود و پس از مخلوط کردن خاک مقداری از آن را درون گودال ریخته و ریشه را درون گودال پهن و جاگذاری می‌نماییم و به آرامی بقیه خاک را درون گودال می‌ریزیم و سپس آبیاری کامل انجام می‌دهیم. تا کلیه خلل و فرج خاک پر شود و خاک به ریشه درخت بچسبد.

نکات:

1- نهال انتخابی باید بدون آفت و بیماری بوده و بهتر است بین حجم تاج و ریشه آن تناسب وجود داشته باشد. همچنین صدمات فیزیکی به بدنه نهال وارد نشده باشد و دارای ساقه راست و بدون انحراف باشد.

 

2- با توجه به اندازه ریشه درخت، گودال کاشت را به اندازه ی 2 تا 3 برابر حجم ریشه ایجاد نمائید.

3- مخلوط خاک مناسب شامل؛ سه قسمت خاک رس، یک قسمت ماسه و یک قسمت کود حیوانی پوسیده را در ته گودال بریزید.

4- ریشه‌های آسیب دیده و خیلی بلند را قیچی نمائید.

5- نهال را در گودال قرارداده و تا خط طوقه نهال - حدفاصل ساقه و ریشه که محل پیوند درخت می‌باشد - خاک بریزید.

6- بهتر است محل پیوند رو به جنوب باشد و پس از کاشت درخت سربرداری گردد (شاخه‌های اضافه و مرکزی آن قطع گردد).

7- در مورد نهال ضعیف از قیم استفاده نمائید.

8- آبیاری بلافاصله پس از کاشت انجام گردد تا هوای اضافی خارج و خاک به ریشه گیاه بچسبد و درخت در جای خود محکم شود.

9- اگر می‌خواهید درخت قوی، سالم و سرحال داشته باشید باید بدانید که مراقبت‌های پس از کاشت نقش بسیار مهم و موثری دارند و درختان هرچه بزرگتر باشند مراقبت بیشتری را نیاز دارند. اما به طور کلی می‌توان گفت مقدار مراقبتی که یک درخت نیاز دارد به عوامل زیر بستگی دارد: 

الف) نوع درخت    ب) نوع خاک     ج)آب و هوا

10- درختان معمولا به هنگام کاشت و طی 2 تا 3 سال اولیه پس از کاشت یعنی تا زمانی که در محل استقرار یابد به توجه و مراقبت بیشتری نیازمندند و پس از آن خود کفا می‌شوند.

11- در سال اول خصوصاً، می‌بایست درخت را به صورت غرق آبی آبیاری کرد و در صورت امکان از آبیاری قطره‌ای استفاده ننمود تا آب به صورت فراوان به ریشه برسد طی این مدت ریشه‌ها گسترش یافته و به دنبال غذا میروند و مانند لنگر گیاه را درجای خود نگه می‌دارند درختان از تثبیت با کمی مراقبت به زندگی خود ادامه می‌دهند تا زمانی که به پس پیری برسند که در این هنگام مراقبتهای خاصی را طلب می‌نمایند البته درختان میوه که هدف، بهره برداری از میوه آنهاست و همچنین درختان زینتی که برای اهداف خاصی کاشته می‌شوند از این قاعده مستثنی هستند و مستمر نیاز به مراقبت دارند.

12- قراردادن نهال درشرایط نامناسب تا زمان کاشت یکی از علل خشکیدگی آن محسوب می‌شود بهتر است هر نهال را در کمترین زمان ممکن از محل خرید به محل کاشت منتقل نمود و بلافاصله کاشت. درصورتی که زمان تهیه نهال تا کاشت آن چند روز بطول بیانجامد بهتر است ریشة آن را همراه با مقداری خاک مرطوب درون گونی پیچیده و در مکانی سایه نگهداری نمائید  و یا در زیر خاک مرطوب قرار دهید.

13- کودهای مختلفی از جمله ورمی، کود‌های شیمیایی و پلیت شده و ... را می‌توان در هنگام کاشت درخت به کار برد اما در مورد کود‌های دامی باید نسبت به کهنه بودن آن مطمئن بود چرا که در غیر آن موجب خشک شدن درخت خواهد شد.

14- باید دانست در کاشت درختان نمی توان متوقع بود در سال‌های ابتدایی محصول دهد در سال‌های اول درختان ریشه زنی دارند و بعد شاخه زنی و سپس شروع به محصول دادن می‌نمایند.


درمان سینوزیت با گیاهان دارویی

درمان سینوزیت با گیاهان دارویی
 

خبرگزاری آریا- درمان بیماری سینوزیت که تا به حال افراد زیادی با سابقه طولانی ابتلا به این بیماری درمان گردیده اند

خواص :  درمان  بیماری سینوزیت که تا به حال افراد زیادی با سابقه طولانی ابتلا به این بیماری درمان گردیده اند

نحوه استفاده :  این  دارو  متشکل از یک بخور گیاهی (اکالیپتوس) و روغن مخصوص سینوزیت و یک پودر گیاهی میباشد که هرشب ابتدا باید سر و صورت را به مدت 10دقیقه بخور داده سپس روغن را به محل سینوزیت مالیده و ماساژ دهید و.....

  در آخر از پودر به داخل بینی کشیده که بخور این دارو به اعماق سر رفته و بدن را برای تاثیر بهتر دارو کمک میکند سپس با مالیدن روغن مخصوص، فساد و امراض حاصل از این بیماری کاملا پخته شده و از لایه حفاظتی خود بیرون می آیند و آمادگی بیرون رفتن از بدن را پیدا میکنند که در آخر استنشاق پودر به داخل بینی موجب بیرون کشیدن این امراض میگردد.