برگ سبز -سایتی برای گیاهان دارویی و مدیریت کشاورزی

برگ سبز -سایتی برای گیاهان دارویی و مدیریت کشاورزی

گیاهان دارویی کشت قارچ تراریوم و بونسای گیاهان اپارتمانی
برگ سبز -سایتی برای گیاهان دارویی و مدیریت کشاورزی

برگ سبز -سایتی برای گیاهان دارویی و مدیریت کشاورزی

گیاهان دارویی کشت قارچ تراریوم و بونسای گیاهان اپارتمانی

درمانی برای اسهال کودکان

درمانی برای اسهال کودکان
 

خبرگزاری آریا-اسهال بیماری خطرناک و یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر کودکان زیر 5 سال می‌باشد. 

اسهال بیماری خطرناک و یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر کودکان زیر 5 سال می‌باشد که مهم‌ترین علّت مرگ‌ومیر ناشی از آن، از دست دادن آب و املاح بدن است. اسهال همچنین یکی از عوامل مهم تأخیر رشد جسمی در کودکان، سوءتغذیه و مستعد شدن در برابر سایر بیماری‌هاست. 

 بومادران
اثرات مهم:
بومادران یکی از گیاهان دارویی بسیار باارزش است که دارای خواص نسبتاً زیادی است. ازجمله خواص اصلی آن، اثرات ضداسپاسم، ضدنفخ، ضدورم (ضدالتهاب)، مقوی معده، صفراآور و برطرف کردن بی‌اشتهایی است. مصرف خوراکی آن جهت برطرف کردن مشکلات روده‌ای – معده‌ای ازجمله اسهال و دل‌درد بسیار موثر است. بومادران سالیان دراز در طب عوام به‌عنوان بندآورنده خونریزی ازجمله هموروئید و قاعدگی مصرف می‌شود. اثر بندآورنده خون این گیاه را مربوط به آلکالوئید آکی‌لتین می‌دانند که باعث کاهش زمان انعقاد می‌شود. بومادران در مشکلات پیش‌قاعدگی (PMS) باعث منظم شدن قاعدگی، کاهش خونریزی ماهیانه و کاهش درد می‌گردد. اثر دیگر آن بهتر نمودن جریان گردش خون بوده و به‌عنوان یک داروی ضد ترومبوز مغزی و شریانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین تقویت رگ‌های واریسی از دیگر آثار خوب این گیاه است. اثر ضد میکروب قوی و کاهش پرفشاری خون بومادران نیز مکرراً گزارش شده است. از اثرات دیگر آن می‌توان خاصیت ضد حساسیت آن را ذکر نمود. همچنین می‌توان به‌عنوان یک گیاه معرق آن را در سرماخوردگی مصرف نمود.

عوارض جانبی: 
با وجودی که بومادران جزء گیاهان با حداقل عوارض جانبی است، لیکن ممکن است به‌طور معدود باعث درماتیت شود، ایجاد این حساسیت به‌احتمال‌قوی مربوط به گواینولیدها ازجمله آلفا – پروکسی آشی فولید می‌باشد. در صورت ایجاد حساسیت، مصرف دارو باید متوقف شود.
برای رفع این بیماری سه گرم یا دو گرم تخم مرزه را در یک استکان آب جوش دم کرده و با کمی شکر مصرف نمایید. در صورت لزوم این کار را پس از چند ساعت تکرار کنید

تداخل دارویی:
مقدار مصرف زیاده از حد ممکن است تداخلاتی با داروهای ضد انعقاد، فشارخون، ادرارآور و مسکن ایجاد نماید.

احتیاط: 
بهتر است در زمان حاملگی و شیردهی از این گیاه استفاده نشود.

طریقه و مقدار مصرف: 
مقدار 2 تا 4 گرم از سرشاخه‌های گل‌دار را با حدود یک لیوان آب به مدت 10 دقیقه می‌جوشانیم؛ سپس صاف کرده و پس از سرد شدن میل می‌شود. این مقدار مصرف را می‌توان بین یک تا سه بار در روز (هنگام صبحانه، ناهار، شام) تکرار کرد. جوشانده حاصل بسیار تلخ است و می‌توان آن را با نبات یا عسل تا حدی تغییر مزه داد.

مهم‌ترین اثرات گزارش‌شده بومادران: 
ضد درد، ضد باکتری، ضد تب، ضد ورم، ضد اسپاسم، ضد کرم، ضد آدم، ضدویروس، ضد نفخ، ضدعفونی‌کننده مجاری ادرار، معرق، ادرارآور، قابض، خلط‌آور، ضد خونریزی، ملین، مسکن، محرک، پشه‌کش، حشره‌کش، کاهنده قندخون، کاهش‌دهنده پرفشاری خون، صفراآور و قاعده‌آور.  

گیاهان دارویی ضد اسهال, اسهال, درمان اسهال, داروی اسهال, گیاهان دارویی

  دارچین

اثرات مهم: 
دارچین مقوی معده، ضد نفخ و ضد اسهال است. همچنین از آن به‌عنوان معطر کننده در ادویه‌جات استفاده می‌شود.

عوارض جانبی: 
دارچین در حد مصرف معمول دارای عارضه نیست؛ ولی مصرف مقادیر زیاد آن ممکن است باعث تاکیکاردی؛ بی‌خوابی و دپرسیون گردد.
 
فرآورده‌های گیاهی:
فرآورده‌های دارچین اکثراً به‌صورت مخلوط با گیاهان دیگر مصرف می‌شود. همچنین از آن به‌صورت تی‌بگ (چای) نیز تهیه شده است که با قرار دادن در یک لیوان آب جوش، برای چند دقیقه، قابل‌مصرف می‌باشد.

طریقه و مقدار مصرف: 
روزانه می‌توان 4-2 گرم از پودر دارچین استفاده کرد. استفاده از اسانس آن، روزانه بین 2/0-5 0/0 گرم بلامانع است. دارچین به‌صورت دیگر و به شرح زیر نیز مصرف می‌شود.

دم‌کرده: به 2 تا 4 گرم از پودر دارچین یک لیوان آب جوش اضافه نموده و 20 دقیقه به حال خود می‌گذاریم. بهتر است درب ظرف بسته باشد و یا پارچه‌ای روی آن قرار دهیم. سپس صاف کرده و صاف‌شده را میل می‌کنیم. دم‌کرده برای درمان اسهال، ضعف کلیه و حالات سرماخوردگی مفید است.

احتیاط: 
استفاده آن در زمان شیردهی، مطالعه نشده است، لذا بهتر است در زمان شیردهی مصرف نشود.

موارد منع مصرف: 
در زمان حاملگی، وجود زخم‌های گوارشی و وجود تب‌های با منشأ ناشناخته نباید مصرف شود.
مهم‌ترین اثرات گزارش‌شده دارچین:

ضد درد، آلرژی‌زا، ضد باکتری، بی‌حس‌کننده، ضد اسهال، ضد تهوع، ضدهیستامین، ضد اکسیدان، ضد پروستاگلاندین، ضد لوسمی، ضد تب، ضدعفونی‌کننده، ضد اسپاسم، ضد زخم، ضدویروس، قابض، ضد قارچ کاندیدا، معرق، کاهش‌دهنده، پرفشاری خون، لاروکش، حشره‌کش، کاهش‌دهنده چربی، محرک، آرام‌بخش و مقوی معده.

گیاهان دارویی ضد اسهال, اسهال, درمان اسهال, داروی اسهال, گیاهان دارویی

    مصرف پودر پونه در کنترل اسهال موثر است 
نتایج مطالعه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نشان داد که 95 درصد افراد گروه آزمایش پودر پونه در کنترل اسهال موثر بوده و فقط 5 درصد اعتقاد داشتند که پودر پونه در کنترل اسهال تأثیری ندارد. 

آرش خلیلی، کارشناس ارشد پرستاری اظهار کرد: مطالعه‌ای در این حوزه انجام شد که در آن پونه پس از جمع‌آوری در سایه به مدت دو روز خشک شده و سپس در هاون کوبیده شده و پس از انتخاب نمونه‌ها در اختیار گروه قرار می‌گرفت که بیماران گروه شاهد فقط به‌وسیله دارودرمانی توسط پزشک معالجه می‌شدند، ولی بیماران گروه آزمایش علاوه بر دارودرمانی با پودر پونه به مقدار 60 گرم در طول 2 روز مورد معالجه قرار گرفتند. 

45 درصد افراد شرکت‌کننده در این طرح زیر 25 سال، 50 درصد بین 25 تا 50 سال و 5 درصد نیز بالای 50 سال سن داشتند. کوتاه‌ترین دوره علائم در افراد مبتلا به اسهال در گروه آزمایش بنا به اظهار شخص 1 روز و بیشترین دوره علائم 6 روز بوده است. 

85 درصد افرادی که از پودر پونه به همراه دارو جهت درمان استفاده می‌کردند زیر 10 ساعت بهبودی حاصل نمودند و روند بهبودی 15 درصد بین 24-10 ساعت طول کشید. در گروه آزمایش پس از استفاده پودر پونه کمترین زمان بهبودی 4 ساعت و بیشترین زمان بهبودی 24 ساعت بوده که در مقایسه با گروه شاهد (کمترین زمان بهبودی 10 ساعت و بیشترین زمان 72 ساعت) مدت زمان کمتری بوده که خود موکد موثر بودن پودر در کنترل اسهال غیرالتهابی دارد. 

 دیگر گیاهان 
جو:  بهترین دارو برای اسهال این است که جو را سه روز در آب خیس کرده و از مایع به‌دست‌آمده نوشید. 

گیلاس:  دارای خاصیت ضدعفونی علیه تخمیر روده‌هاست و در یبوست‌های شدید و همچنین در اسهال ساده و اسهال خونی نیز مفید واقع می‌شود. 

به:  اگر سه یا چهار عدد به را قطعه‌قطعه کنند و آن را بیست یا سی دقیقه در یک لیتر آب بجوشانند، عصاره‌ی حاصل برای اسهال‌های طولانی مفید است. 

مخلوط پیاز و سیب:  پیاز رنده شده با سیب به مقدار مساوی در دفع اسهال مفید می‌باشد. 

پوست انار:  همچنین جوشانده‌ی پوست انار برای درمان اسهال موثر است. 

سماق:  پانزده گرم (یک قاشق غذاخوری پر) پودر سماق همراه با آب سرد خورده شود تا این بیماری رفع شود. اگر بعد چند ساعت چنانچه حالت اسهال ادامه داشت نصف قاشق دیگر مصرف شود. 

ازگیل:  خوردن ازگیل نارس یا ازگیل رسیده (ازگیل نارس بهتر است) این بیماری را برطرف می‌سازد. 

مرزه:  برای رفع این بیماری سه گرم یا دو گرم تخم مرزه را در یک استکان آب جوش دم کرده و با کمی شکر مصرف نمایید. در صورت لزوم این کار را پس از چند ساعت تکرار کنید. 

خاکشیر:  یکی دیگر از راه‌های درمان اسهال استفاده از خاکشیر است. برای درمان یک قاشق خاکشیر را از قبل بو داده و سپس با کمی آب و شکر مصرف نمایید

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آنها حاوی مادهٔ مؤثره‌است. این ماده که کمتر از۱٪ وزن خشک گیاه را تشکیل می‌دهد، دارای خواص دارویی مؤثر بر موجودات زنده‌است. همچنین کاشت، داشت و برداشت این گیاهان به منظور استفاده از مادهٔ موثرهٔ آنها انجام می‌گیرد.

 

گیاه دارو شناسی

گیاه دارو شناسی (به انگلیسی: Medherbology) علم میان رشته‌ای مطالعهٔ گیاهان دارویی از جوانب مختلف می‌باشد. این علم از قدیمی ترین علوم است که همواره در طول تاریخ نقش بسیار مهمی در بهداشت و سلامت انسان ایفا نموده است و امروزه نیز اهمیت و ضرورت و ارزشمندی آن بیش از پیش شناخته شده است. بر حسب این که کدام جنبهٔ گیاهان دارویی مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد گیاه دارو شناسی شامل گرایش‌های تخصصی زیر می‌باشد: - گیاه دارو شناسی گیاه شناختی - گیاه دارو شناسی کشاورزی - گیاه دارو شناسی شیمیایی - گیاه دارو شناسی داروسازی - گیاه دارو شناسی پزشکی - گیاه دارو شناسی تاریخی - گیاه دارو شناسی مدیریتی صنعتی اقتصادی (گلستان هاشمی، ۱۳۹۲)

موارد مهم در تولید گیاه دارویی

اگر نحوهٔ آماده‌سازی داروهای گیاهی و تحویل آنها به مردم به نحو صحیح انجام نگیرد خواص درمانی گیاه از بین رفته یا تقلیل می‌یابد که این امر موجب عدم تأثیر گیاه در درمان بیماری می‌گردد.

از مواردی که باعث کاهش اثر بخشی گیاه می‌گردد:

  •     کشت در زمینی که از نظر مواد خاص مورد نیاز گیاه، دچار کمبود باشد.
  •     عدم مبارزهٔ صحیح با آفات و بیماریهای گیاهان دارویی کشت شده که اغلب موجب کاهش مواد مؤثر گیاه یا تغییر نسبت ترکیبات مفید گیاه می‌گردند.
  •     رعایت نکردن زمان مناسب برداشت (برحسب وضعیت هوا و ساعات روز)
  •     خشک کردن گیاه در شرایط نامناسب (از نظر درجه حرارت، مدت زمان خشک کردن یا سرعت خشک کردن و…)
  •     عدم نگهداری صحیح و بسته‌بندی مناسب (فرّار بودن برخی ترکیبات، آلودگی گیاه برداشت شده به قارچ یا باکتری و…)
  •     تقلبات دارویی (برخی از اوقات به‌عمد یا غیرعمدی، گیاهی به‌عنوان گیاه دیگر به صرف داشتن ظاهر مشابه فروخته می‌شود و این مسأله علاوه بر اینکه در سطح گونه گیاهی - به فراوانی - اتفاق می‌افتد، گاهی در حد جنس گیاه نیز صورت می‌گیرد)

ویژگی های خاص تولید گیاهان دارویی و معطر

ویژگی های خاص تولید گیاهان دارویی و معطر را می توان به صورت زیر نام برد:

  1. تنوع زیادی در گیاهان و گونه های دارویی وجود دارد.
    1. مواد مؤثره ی آنها دارای اهمیت فوق العاده ای است.
    2. شرایط اگرواکولوژیکی تأثیر شگرفی بر مواد مؤثره ی آنها دارد.
    3. تجارت آنها نسبتاً کم، قیمت شان ناپایدار و در تجارت آنها رقابت جهانی وجود دارد. 

شکل های مصرف گیاهان دارویی

گیاهان دارویی و معطر عمدتاً به فرمهای زیر مصرف می شوند:

  1. گیاه تازه
  2. گیاه خشک شده یا کنسرو شده
  3. بصورت فرآوری شده توسط حرارت
  4. استحصال مواد موثره در صنعت 

روش تهیهٔ برخی از اشکال مصرفی داروهای گیاهی

    دم کرده: مقدار تعیین شده از پودر گیاه را، در مقدار معینی از آب جوش ریخته و به بهم می‌زنند. بعد روی ظرف را پوشانده و به مدت ۳۰-۱۵ دقیقه صبر می‌کنند سپس آن را صاف می‌کنند.
    جوشانده:

    جوشانده ملایم: مقدار معینی از گیاه خردشده را با ۴/۱ لیتر آب جوش مخلوط کرده، آن را کمی می‌جوشانند. سپس آن را از حرارت دور کرده، صبر می‌کنند تا دم بکشد. سپس آن را صاف می‌کنند؛
    جوشاندهٔ معمولی: تفاوت آن با جوشاندهٔ ملایم در افزایش زمان جوشش است.

    خیسانده: این شکل برای مواد مؤثری که در اثر حرارت از بین می‌روند، توصیه می‌شود. برای تهیهٔ خیساندهٔ سرد، مقدار مشخصی از پودر گیاه را در حجم معینی از آب ریخته، درِ ظرف را ۶ الی ۱۲ ساعت می‌بندند. سپس محتویات ظرف را صاف می‌کنند.

درمان طبیعی سردرد

درمان طبیعی سردرد
 
اکثر انسان‌ها در سراسر جهان به علل مختلف به سردرد مبتلا می‌شوند که می‌توان به راحتی با گیاهان طبیعی آن را درمان کرد.
به گزارش افکارنیوز،  سایت فرانسوی ترفندها در مقاله‌ای نوشت: اکثر انسان‌ها در سراسر جهان به علل مختلف مانند کار زیاد، فشار خون، کم خوابی، عصبانیت، استرس، خستگی، افسردگی و دلایل دیگری به سردرد مبتلا می شوند اما این سردردهای غیر قابل تحمل را می‌تواند به راحتی با گیاهان طبیعی درمان کرد.
زنجبیل: 

زنجبیل یک گیاه دارویی است و ادویه‌ای که برای برخی غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این گیاه از زمان‌های دور در طب سنتی چین مورد استفاده بوده و در آسیا برای درمان سردرد، تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی، کشیدگی عضله، گلو درد، دندان درد استفاده می‌شود؛ این دارو به اندازه داروهای آرام بخش برای رفع سر درد موثر است. 

طرز تهیه دم نوش زنجبیل برای رفع سردرد: 

یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل را در یک فنجان آب جوش بریزید، در آن را ببندید تا دم بکشد و پس از ۵ دقیقه میل کنید؛ زنجبیل را می‌توانید حتی در قوری چای همراه با چای دم کنید. زنجبیل هر چه تازه تر باشد بهتر است. 

همچنین می‌توانید زنجبیل خورد شده را روی پیشانی بمالید تا سردردتان برطرف شود. 

میخک: 

این ادویه در سراسر جهان استفاده می‌شود اما تعداد کمی از مردم با فواید آن آشنایی دارند؛ میخک دارای کلسیم، منیزیم و فیبر است؛ این ادویه ضد باکتری، ضد قارچ، ضد التهاب و ضد درد است، در بیماری‌های پوستی موثر است، دارای مواد مغذی ضروری بدن است، برای نفخ، زخم معده، قلب، دندان درد، گوش درد، رفع سردرد، برطرف کننده تنگی نفس، لقوه و فلج و کبد موثر است و کلیه را تقویت می‌کند، سکسکه را برطرف می‌کند، ادرارآور،تب بر، کرم کش، در حالت تهوع و سوء هاضمه موثر است، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و خاصیت شگفت‌انگیزی در دفع حشرات دارد مخصوصاً برای مالاریا، تب دانگ و دیگر بیماری‌های واگیردار مفید است؛ برای گردش خون و قلب مفید است، گرفتگی عضله را از بین می‌برد، نوشیدن یک فنجان چای میخک بعد از غذا گاز و درد معده را از بین می‌برد و عصاره این گیاه آفت‌های دهان را درمان می‌کند. 

مطالعات جدید نشان دادند میخک می‌تواند از سرطان پوست، ریه و دستگاه گوارش پیشگیری کند. 

طرز تهیه دم نوش میخک برای رفع سردرد: 

اما برای سردرد بهتر است میخک خورد شده را داخل یک فنجان یا لیوان چای اضافه کنید؛ کافئین فشارخون را کاهش می‌دهد در حالی که میخک دارای خواص ضد التهابی است. 

نعناع: 

نعناع گرم و خشک است و بوی معطری دارد، در درمان بیماری‌های التهابی نظیر آسم، برونشیت، کولیت و رینیت آلرژی بسیار موثر است؛ دم کرده نعناع را برای تقویت و رفع نفخ معده و روده مصرف می‌کنند؛ برگ خشک و نرم نعناع برای خوشبو کردن ماست و دوغ استفاده می‌شود؛ افرادی که کلسترول دارند بعد از غذا، دم کرده چای نعناع را به مدت دو هفته در ماه بنوشند؛ دم کرده نعناع غلظت خون را طبیعی می‌کند و همچنین برای تسکین سردرد مفید است. 

طرز تهیه دم نوش نعناع برای رفع سردرد:  

برگ نعناع تازه را توی قابلمه آب جوش ریخته و بخار آن را استشمام کنید؛ حتی استنشاق بوی چای نعناع نیز برای درمان سردرد موثر است. 

بادام: 

بادام، پودر بادام و روغن بادام خواص بسیار زیادی دارند؛ بهتر است همیشه بادام در خانه داشته باشید زیرا برای درمان هر دردی موثر است؛ موجب کاهش کلسترول خون می‌شود، برای بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت مفید است؛ باعث کاهش وزن می‌شود و می‌تواند سر درد را درمان کند. اگزما، پوست، لکه‌ها و چین و چروک، صدای گوش، تنگی نفس، سرفه و ورم ریه، درد کلیه، سنگ مثانه، کرم روده، درمان زخم‌های کهنه، خارش و مخملک، اسهال، قولنج، تمیز کننده کبد و طحال مفید است. 

مصرف بادام برای درمان سردرد: 

بادام تلخ را آسیاب سپس با سرکه مخلوط کنید، ضماد خوبی برای سردرد است و مالیدن آن به دور چشم بینایی را تقویت می‌کند. 

یک راه بسیار ساده و دلپذیر در تسکین سردرد خوردن ۱۵ بادام در روز است؛ بادام حاوی ماده‌ای به نام سالیسین است که تسکین دهنده درد است. 

آویشن: 

آویشن گونه‌های مختلف در کوهستان ایران دارد و خواص بسیار زیادی دارد؛ این گیاه یکی از گیاهان دارویی است که باید حتماً در خانه داشته باشید؛ این گیاه برای نفخ، رفع تنگی نفس، درمان سیاه سرفه، برونشیت، عفونت ریه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم، سرفه‌های خشک، عفونت گوش میانی، تهوع، دردهای مفصلی و روماتیسمی، تصفیه کننده خون، کلیه و مثانه، سیاتیک و برای درمان گرفتگی‌های عضلانی موثر است؛ برای ریزش مو ۲۰ گرم آویشن را در یک لیتر آب جوشانده و هر چند روز یک بار به سربمالید. 

عرق آویشن نیز برای تقویت بدن، تقویت معده، رقیق شدن خون، عفونت ریوی، زکام، تقویت بینایی، ترشی معده و نقرس موثر است. بخور آویشن پوست را زیبا و با طراوت می‌کند و دم کرده آن درد را تسکین می‌دهد. 

طرزتهیه دم نوش آویشن برای رفع سردرد: 

یک قاشق چای خوری آویشن را در یک فنجان آب جوش بریزید، در آنرا ببندید و بگذارید ۱۰ دقیقه دم بکشد سپس از صافی رد کرده و میل کنید. 

زیاد خوردن آویشن باعث بروز آلبومین در ادرار می‌شود در خوردن آن رعایت کنید.  

آب: 

نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز برای کاهش یا جلوگیری از سردرد کمک می‌کند. 

نکته مهم: 

بهتر است هرکدام از این گیاه‌ها را به صورت طبیعی در منزل آماده کنید تا از سالم بودن و بهداشت آن مطمئن باشید؛ این گیاهان هرچقدر تازه‌تر باشند مفیدترهستند.

آشنایـی با انـواع چـای های گیـاهی و خـواص آنها

 آشنایـی با انـواع چـای های گیـاهی و خـواص آنها

دلایل زیادی وجود دارد که ما از یک فنجان چای داغ لذت ببریم. ما عطر گونه های مختلف چای را دوست داریم، در دست گرفتن یک لیوان چای داغ در یک صبح سرد زمستانی و گرم شدن دست ها دلنشین است و مزه مزه کردن چای در مقابل شومینه یک راه عالی برای رسیدن به آرامش است و مهمتر اینکه پس از گذراندن یک روز پر دغدغه بهترین معجون برای رفع خستگی و تجدید قوای جسمی است ...
 در بین چای ها خصوصا برای ما ایرانی ها بطورکلی می توان گفت نوشیدن چای معمولی طرفداران زیادی دارد. اما به جز چای معمولی چای های گیاهی دیگری هم هستند که جنبه دارویی دارند و خواص آنها درمان بیماری های متعددی را موجب می شوند.
* چای گل گاوزبان و سنبل طیب (طبیعت گرم و تر)

 چـای های گیـاهی,خواص چـای های گیـاهی

  خواص: آرام بخش اعصاب، خواب آور، ضد سردردهای عصبی، ضد سودا و صفرا، ضد قولنج و اسپاسم، ضد تشنج و صرع، تقویت کننده قوای جنسی
 طرز تهیّه: 4 قاشق چایخوری گل گاوزبان یا 1 قاشق سنبل طیب بعلاوه 1 عدد لیموعمانی
* چای بادرنجبویه (طبیعت بسیارگرم)
خواص: در بعضی مزاج ها بالا برنده فشارخون، مقوی قلب و اعصاب خون ساز، تقویت کننده سلول هـای مغزی، خـواب آور، آرام بخش، نشاط آور، ضد بوی بددهان (گیاه مورد علاقه حضرت علی (ع))
طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات
 تذکر: افرادی که دچار فشار خون هستند با احتیاط مصرف کنند.
چای دارچین (طبیعت گرم و خشک)
 خواص: محّرک اعصاب، ضد وسواس و جنون، مؤثر در درمان ناراحتی های گوارشی، دیابت، دردهای استخوانی و سردی بدن، مفرّح و تقویت امور جنسی، تقویت کبد و معده
 طرزتهیّه: چند قلم دارچین + 2 لیوان آب چوش + نبات
چای زنجبیل (طبیعت گرم و خشک)
 خواص: بالا برنده فشارخون، ضدضعف اعصاب، تقویت حافظه، ضد درد مفاصل، تقویت کننده قوای جنسی، مقوی معده، خون ساز، ضد سم غذایی
 طرزتهیّه: یک قاشق چایخوری کوبیده زنجبیل + 2 لیوان آب جوش + نبات

 چـای های گیـاهی,خواص چـای های گیـاهی

  چای اسطو خودوس (طبیعت گرم و خشک)

خواص: آرام بخش اعصاب، تقویت کننده سلول های مغزی، ضدمیگـرن ضدزکام و آسم و برونشیت، ضد اگزما، مؤثر در درمان روماتسیم
طرز تهیّه: یک قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات
چای آویش (طبیعت معتدل)
خواص: بالا برنده فشارخون، تقویت اعصاب، رفع کولیتهای مزمن، مدر ( ادرارآور)، ضد انگل و رطوبت بدن، ضد صفرا، مؤثر در درمان زکام ، سرفه و آسم، اشتهـارآور، کاهش دهنده غلظت خون، مقوی جهاز هاضمه ( گوارش )، تقویت بینایی
 طرز تهیّه: یک قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات
چای نعنا یا پونه (طبیعت گرم)
خواص: ضداسهال و استفراغ، ضد نفخ، مقوی معده، خوش بوکننده دهان، رفع خستگی، مؤثردردرمان بیماری های ریوی از جمله تنگی تنفس آسم، سرفه، مقوی قلب ، مؤثردر درمان سرماخوردگی
طرز تهیّه: یک قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات
  چای اکلیل کوهی (طبیعت گرم و معتدل)
 خواص: گیاه معجزه گر، مقوی اعصاب، مدر (ادرارآور)، ضد عفونت کلیه، ضد صفرا، ضددلهره و اضطراب، ضد زکام و سرما خوردگی، آسم، سیاه سرفه تقویت کننده بدن، مقوی معده، ضد دردهای روماتیسمی، استخوان و کمر، مؤثر در دفع سنگهای کلیه و کیسه صفرا
  طرز تهیّه: 2 قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات

  چـای های گیـاهی,خواص چـای های گیـاهی

 چای مرزنجوش (طبیعت گرم)
خواص: آرام بخش، بهترین داروی میگرن کهنه و سردردهای، ضد نفخ، ضد سرماخوردگی، ضد اسهال، خلط آور، تب بر، اشتهاآور
  طرز تهیّه: 1قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات
چای بهارنارنج (طبیعت گرم)
خواص: آرام بخش، تقویت کننده قلب و اعصاب، مفرح و نشاط آور
 طرز تهیّه: یک قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات
چای گلپر (طبیعت گرم و خشک)
خواص: تقویت کننده قوی حافظه، ضد فراموشی، ضد صرع، کمک به درمان اسهال، تقویت کننده قوه جنسی کمک به هضم غذا، اشتهاآور، ضد جوش و دُمل
 طرز تهیّه: یک قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات
چای آلبالو (دم کرده میوه آلبالو)
خواص: اشتهاآور، کمک به هضم غذا، پایین آورنده فشارخون
  طرز تهیّه: آلبالو رسیده بدون دم 200 گرم + 4 لیوان آب جوش + نبات

 چـای های گیـاهی,خواص چـای های گیـاهی

 چای دارچین و زنجبیل
خواص: این نوشیدنی برای تسکین دردهای دوران پریود خانم ها بسیار مفید است.
 طرز تهیّه: چوب دارچین خرد شده یک قاشق غذاخوری + زنجبیل به اندازه یک بندانگشت یا یک قاشق چایخوری پودرآن + 3 لیوان آب جوش 30 دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد، در زمان مصرف بهتر است با کمی عسل شیرین شود.
 چای پونه کوهی و آویش
 خواص: این نوشیدنی برای فصل پاییز و زمستان بسیار مناسب بوده و خاصیّت ضد عفونی کننده دارد، برای سرماخوردگی و دردهای پریود خانم ها بسیار مناسب است.
 طرز تهیّه: یک قاشق غذاخوری آویش + یک قاشق غذاخوری پونه + 3 لیوان آب جوش (بهتراست در زمان مصرف با عسل شیرین شود)
چای میوه گل نسترن (طبیعت گرم)
  خواص: پایین آورنده فشار خون و قندخون، سرشار ویتامین ث، ضد سرماخوردگی، مقوی معده، ضد اسهال
 طرز تهیّه: میوه گل نسترن (15 عدد) در یک قوری (2 لیوان آب جوش) به همراه مقداری نبات دم کرد میل شود.
 چای سبز
خواص: ضد سرطان، محرک سیستم ایمنی بدن، کاهش پرفشاری خون، ضد افسردگی، سبب پایین آمدن خطر بیماری انسداد شریان‌ها می‌‌شود، خطر لخته شدن خون و سکته‌ها را کاهش میدهد.
 تذکّر: در اصل گیاه چای سبز و سیاه یکی است. در صورتی که برگ تازه چای را به سرعت خشک کنند چای سبز به دست می آید ولی زمانی که برگ چای مورد تخمیر قرار گیرد تغییراتی در رنگ و بـو، مزه و مواد و اثرات آن نسبت به چای سبز ایجاد می شود و چای سیـاه به دست می آید.

 چـای های گیـاهی,خواص چـای های گیـاهی

چای سیاه (چای معمولی) 
 خواص: خواص چای سیاه یا همان چای معمولی کمتر از چای سبز است.
 عوارض چای سیاه:
  1. افزایش ترشح اسید معده که باعث تشدید ناراحتی های معده می شود.
  2. چای سیاه مانع از جذب آهن شده و کم خونی ناشی از فقرآهن را تشدید می کند.
  3. کافئین موجود در چای سیاه احتمال ایجاد بیماری سیستیت در پستان خانم ها را افزایش می دهد.
  4. از نظر طب اسلامی و سنتی چای سیاه باعث افزایش تولید خلط سودا در بدن می شود.
   تذکرات در مورد چگونگی دم کردن چای های گیاهی :
 1. برای دم کردنی های گیاهی بهتر است از قوری های چینی یا شیشه ای استفاده شود.
 2. قوری را روی حرارت غیر مستقیم کتـری یـا سمـاور قرار دهیم.
 3. برای دم کشیدن 15 دقیقه کافی است امّا هر چه بیشتر دم بکشد بهتر است.
 4. چای را صاف نموده و میل نمائید.
 5. دم کشیده و صاف کرده این چای ها تا چند روز قابل مصرف است.
توصیه ها در مورد نوشیدن انواع چای
 1. زیاده روی در مصرف هیچکدام از چای ها مفید نیست ولی آنچه شامل همه ی آنها می شود اینست که انواع چای ها خاصیت ضد‌پیری دارند.
 2. بهتر است از چـای هایی استفاده شود که بدون مـواد افزونی همچون رنگ دهنده و طعم دهنده ها باشد.
3. جهت کاهش مضرات چای بهتر است با مصلح آن مصرف شود مصلح چای دارچین و یا هل است.
4. هرگز فراموش نکنید که مصرف یک نوع چای گیاهی به طور مداوم باعث بروز عوارض زیادی می شود. از این رو پیشنهاد می شود در طول هفته چای های گیاهی مختلفی که برای شما مفید هستند را بنوشید تا دچار عوارض ناشی از مصرف زیاد آن نشوید. بطور مثال: خوردن چای معمولی به طور مداوم باعث خشکی روده و معده، خشکی سر و سردشدن مغز، بیماریهای کبدی، استسقاء، گرفتگی عضلات و کمبود آهن می شود. خوردن قهوه به طور مداوم باعث اعتیاد به کافئین، ناآرامی، سردرد، بیماری های کبدی میشود. خوردن گل گاوزبان به طور مداوم باعث تپش قلب، کم شدن سوی چشم می شود. 

چای سبز


چای سبز

 

 

چای سبز

خواص چای سبز

 

چای سبز چیست ؟

چای، پس از آب، دومین نوشیدنی پرطرفدار و پرمصرف در کشور ما و برخی دیگر از کشورهای دنیاست. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که زیاد چای می نوشند، لازم نیست نگران مضرات این عادت تان باشید چون بررسی ها نشان داده است نوشیدن چای به ویژه چای سبز فواید زیادی برای سلامت دارد.

این روزها در اخبار سلامت، بیشتر از هر نوشیدنی و غذای دیگری درباره فواید چای سبز صحبت می شود.

 

چای از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود و در سه نوع اصلی سبز، اولانگ و سیاه در بازار وجود دارد اما چای سبز به خاطر خواص درمانی اش در جهان شناخته شده تر است. چای سبز حداقل ۴ هزار سال است که در چین به عنوان یک گیاه دارویی شناخته شده است. چینی ها از قدیم با خواص درمانی چای سبز آشنا بودند و از چای سبز به عنوان دارو در درمان ناراحتی های مختلف مانند خونریزی، ناراحتی های گوارشی، سردرد و افسردگی استفاده می کردند اما استفاده از چای سبز فقط به چینی ها و شرقی ها که عادت به نوشیدن چای دارند محدود نشد و کم کم به خاطر خواص درمانی اش در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت.چای سبز علاوه بر اینکه می‌تواند در آب و هوای گرم رشد کند همچنین می‌تواند در ارتفاعاتی به بلندی 2100 متر از سطح دریا نیز رشد نماید.

چای سیاه و چای سبز هر دو از گیاه واحدی به دست می‌آیند و تفاوت آنها در طرز تهیه‌شان است.

 

خواص چای سبز:

• چای سبز برای درمان ام‌ اس مفید است.
•چای سبز برای پیشگیری و درمان سرطان به کار می‌رود.
•چای سبز برای درمان بیماری پارکینسون و آلزایمر کاربرد دارد.
•چای سبز سوخت و ساز بدن را بالا برده و اکسیداسیون چربی را افزایش می‌دهد.
• چای سبز احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و حملات قلبی را با کاهش خطر لخته شدن خون کاهش می‌دهد.
•چای سبز احتمال خطر ابتلا به سرطان مری را کاهش می‌دهد.
• نوشیدن چای سبز رشد سلول‌های سرطانی خاص را متوقف کرده و سطح کلسترول خوب خون را نسبت به کلسترول بد افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف چای سبز برای سلامت قلب افرادی که دارای تری گلیسیرید بالا هستند بسیار مفید می‌باشد. آزمایشات نشان داده‌اند کتچینهای موجود در چای سبز که با میزان مصرف نسبت مستقیم دارد(dose-dependently) مانع از فعالیت لیپاز پانکراس می‌شود(آنزیمی که بوسیله پانکراس ترشح می‌شود و چربیها را هضم مینماید.) در نتیجه این عملیات، سرعت شکستن چربیها و تبدیل آنها به تری گلیسیرید و همچنین افزایش تری گلیسیرید در خونی که بعد از صرف غذا اندازه گیری می‌شود بسیار آهسته صورت می‌گیرند.
با توجه به اینکه افرایش تری گلیسیرید بعد از خوردن غذا یکی از مشخصه‌های بیماری گرفتگی رگها است، نوشیدن 2 فنجان چای سبز همراه با غذا، بسیار مفید می‌باشد.• برای درمان روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) و بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌شود.

خواص چای سبز

•چای سبز برای تقویت سیسم ایمنی بدن مفید است.
•چای سبز برخی از محققان می‌گویند، با نوشید منظم چای سبز، از به وجود آمدن حفره در دندان ‌ با کشتن باکتری که موجب ایجاد جرم دندان می‌شود، می‌توان پیشگیری کرد.
•چای سبز قدر فکری را افزایش داده و قابلیت تمرکز را بالا می‌برد.
•چای سبز آرام‌بخش است و رفع استرس می‌کند.
•چای سبز موجب کاهش وزن در افراد چاق می‌شود.پلی فنولهای چای سبز فعالیت آمیلاز بزاق(آنزیم تجزیه کننده قندها) را مهار می‌کند. جالب است بدانید که چای بدون داشتن عوارض خطرناک داروهای کاهنده وزن میتواند موجب کاهش وزن، اندازه دور کمر و تری گلیسرید خون مبتلایان به چاقی شود


•چای سبز در رفع تعدادی از عفونت های قارچی، باکتری و حتی ویروسی (نظیر سرماخوردگی عادی) نیز مفید است.
•چای سبز خلط را از گلوی ملتهب پاک و اثر مواد سمی را خنثی می کند.
• تانین" موجود در چای سبز می تواند از تداوم اسهال جلوگیری کند. اگر می خواهید میزان "تانین" را در چای افزایش دهید، بگذارید بیشتر دم بکشد.

 

مضرات چای سبز

موارد منع مصرف چای سبز:

اعتقاد بر آنست که قبل و بعد از دریافت فرآورده‌های آهن و در شیرخواران نباید از چای سبز یا ترکیبات پلی فنول آن استفاده نمود. شواهد موجود حاکی از آنست که مقادیر بیش ازحد چای سبز در روز با سوخت و ساز آهن تداخل نموده و موجب کم خونی می‌شود. شواهدی مبنی بر منع مصرف در حاملگی وجود ندارد با اینحال باید با پزشک مشورت نمود. مصرف چای سبز در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.

 

 

 چای سبز

خواص چای سبز

 

روزانه چند لیوان چای سبز بخوریم؟


چای سبز تنها می‌تواند به مقدار بسیار جزئی متابولیسم بدن را افزایش دهد. به دلیل همین ویژگی، بسیاری از افراد حدود 4 تا 5 لیوان در روز چای سبز می‌نوشند. درحالی‌که حتی در این شرایط هم افزایش متابولیسم آنقدری نیست که بتواند پاسخگوی دریافت مقدار کالری اضافی مصرفی ما باشد. اما این همه ماجرا نیست. معمولا مصرف چای، چه چای سبز و چه چای سیاه بیشتر از 2 تا 3 لیوان در روز از نظر تغذیه‌‌ای نه تنها مفید نیست، بلکه برای سلامت مضر هم هست. مصرف زیاد نوشیدنی‌هایی مثل چای به‌شدت مضر است و باعث می‌شود آب و الکترولیت‌ها از بدن دفع شوند. بنابراین مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها می‌تواند منجر به اختلال آب و الکترولیت در بدن شود. از سوی دیگر ترکیبات آلکانوئیدی موجود در چای می‌تواند در اثر مصرف زیاد مشکلات تحریک‌پذیری و حساسیت‌های ویژه عصبی را هم در پی داشته باشد. این در حالی است که مصرف متعادل آن یعنی 2 تا 3 لیوان در روز می‌تواند در بدن آرامش ایجاد کند.

• البته مصرف خیلی زیاد این ماده غذایی مفید می‌تواند خطرناک باشد. لذا در مصرف هر نوع ماده غذایی، هر چند مفید، اصل اعتدال و میانه روی را رعایت کنید‌.

 

روش نگهداری و دم کردن چای سبز:
• برای تازه و معطر ماندن چای سبز بهتر است آن را در ظرفی تیره بریزید و در محلی تاریک و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.
• برای هر نفر یک قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و به ازای هر یک قاشق، یک لیوان آب داغ با دمای 80 تا 85 درجه سانتی‌گراد به آن اضافه کرده و درب قوری را به مدت 7 تا 8 دقیقه بگذارید. سپس آن را بنوشید.
• چای سبز مانند چای سیاه نیازی به دم کردن روی حرارت ندارد.